Zullen we gaan aanpakken wat er écht toe doet?
Corona liet ons sterker dan ooit ervaren dat het opvoeden en begeleiden van kinderen en jongeren van ons samen is. We moesten bewust(er) keuzes maken, nieuwe vormen vinden en nadenken over wat er echt toe doet.
Het vraagt inzicht, urgentiebesef, moed en creativiteit. En vooral ook relativeringsvermogen en lef. We weten niet precies waar we uit gaan komen.
Ik wil je helpen het grote klein te maken en stappen te zetten die goed en stevig voelen, zodat de kinderen en jij zelf je weer vitaal, creatief en initiatiefrijk werken, spelen, leren en studeren.
In de afgelopen jaren heb ik volop lezingen en inleidingen verzorgd op congressen, studiedagen en evenementen.
De doelgroepen zijn zeer divers. Van professionals en ouders in de kinderopvang tot beleidsmakers. Van leerkrachten basisonderwijs tot docenten HBO en WO. Kunst- en cultuurprofessionals, natuurliefhebbers, zorg en op maat specialisten. Ik spreek in kleine zaaltjes, openluchtplekken en ook in grote theaters.
De rode draad van mijn verhaal is altijd welbevinden en betrokkenheid. Van de kinderen en studenten waar me mee werken, van onszelf. Hoe we kansen kunnen zien en ontdekken in onze omgeving, in de breedste zin van het woord. Hoe we in werk, studie en spel ontwikkeling kunnen zien en op waarde weten te schatten. Hoe we kinderen en studenten leren houden van de wereld en hen begeleiden daar veerkrachtig, onzekerheidsvaardig en vol vertrouwen in te willen zijn.
Mijn verhalen zijn doorspekt met herkenbare praktijkverhalen, gevoed door (actuele) literatuur en vragen om interactie en dialoog.
Interesse? Laten we contact hebben!
Werken met een duidelijke pedagogische opdracht, je team meenemen in je veranderprocessen, durf en moed tonen waar nodig, je verantwoordelijkheid nemen als leider in veranderingsprocessen.
Theorie en praktijk wisselen elkaar af. We gaan onderzoekend te werk, je eigen praktijk staat centraal. Dit traject vergt een onderzoekende, open en reflectieve houding. Maar vooral veel zin en ambitie om de kinderen in je groep beter te zien en te begeleiden.
De theoretische onderleggers van deze trajecten zijn o.a.
'Grip op competenties, ontwikkeling zien en waarderen bij (jonge) kinderen' Laevers, van Esch ( OMJS 2018 en 2019)
Ik schrijf voor organisaties en voor vakbladen. Over pedagogische kwaliteit in de praktijk. In een kenmerkende mix van sprekende praktijkverhalen en portretten met theoretische onderbouwing en legitimatie.
Vertragen | Verrassende locaties | Literatuur |
---|---|---|
Onderzoeken | Verdieping | Filosofie |
Uitproberen | Waarnemen | Creativiteit |
Raken | Ordenen | Onzekerheidsvaardigheid |
Maken | Pedagogiek | Plezier |
Wilma is een boeiend en energiek mens. Veel ervaring met heel veel kennis en kunde. Als zij spreekt weet ze velen te raken. Waarom? Omdat ze laagdrempelig is, ze ook met haar voeten in de klei heeft gestaan en weet waar ze over praat. Kortom, met haar samenwerken, inhuren voor wat dan ook is het beste cadeau wat je de organisatie en kinderen kunt geven.
Twee uur lang praten over spelen en het had nog wel langer mogen duren. Annerieke Boland werd deskundig geinterviewd door Wilma van Esch. Een openhartig gesprek met volop interactie met publiek
Wilma is een kundige en warme procesbegeleider die professionals uitdaagt out-of-the-box wegen te bewandelen in de zoektocht naar nieuwe mogelijkheden. Ze is zeer veelzijdig in te zetten in ondersteuning van organisaties m.b.t. pedagogische vraagstukken. Ze luistert goed, vraagt door en zet heldere lijnen uit.
Mijn eerste kennismaking met Wilma was op een studiereis naar Zweden. Daarna volgden nog meer studiereizen met haar. Wilma is een zeer kundig persoon die met haar manier van presenteren mensen weet te binden. Wanneer zij een lezing geeft “ plak” je direct aan haar lippen. Ik ken Wilma als een persoon die kinderen en volwassenen uit weet te dagen om vanuit hun kracht te gaan werken.
Het was echt een hele mooie middag; absoluut ook door jouw keynote. Je hebt humor, wijsheid, inzichten die vanuit theorie en praktijk en kan op een hele prettige manier presenteren. Mocht je ooit aanbeveling nodig hebben…